De kleuters van groep 1 en 2 krijgen niet helemaal hetzelfde programma. Aan de kleuters van groep 2 worden hogere eisen gesteld dan aan kleuters van groep 1. In groep 1 ligt de nadruk nog meer op ontdekken, uitproberen en spelen. In groep 2 wordt zo langzamerhand wat meer verwacht van een kleuter.
Begroeting, controleren of iedereen er is en de dagen van de week bekijken. Samen kijken we hoe deze dag er uit gaat zien. We vertellen of lezen een (Bijbel)verhaal voor en zingen liedjes. Dan kiezen de kinderen zelf de hoeken en opdrachten door middel van het activiteitenbord.
In groep 1/2 werken we met thema’s. Binnen dit thema komen allerlei activiteiten aan bod. Het gaat hierbij om mondelinge taalontwikkeling, woordenschatontwikkeling, beginnende geletterdheid (klanken en letters kunnen onderscheiden), maar ook beginnende gecijferdheid (tellen, getalbegrip), meten (wat is langer) en meetkunde (twee driehoeken maken een vierkant). De kinderen leren begrippen als voor-midden-achter, links-rechts, groot-klein enz.
Een kleuter oefent de gehele dag zijn motoriek. Vooral de fijne bewegingen zijn belangrijk om ontspannen te leren schrijven. Activiteiten in de klas die de fijne motoriek stimuleren zijn puzzelen, spelen met kralen, tekenen, schilderen, kleien enz. Ook maken we gebruik van schrijfpatronen.
Wij geven werkjes en taakjes die passen in het thema van die periode. De kleuters kunnen het werkje of de taak op hun eigen niveau uitvoeren. Voorbeelden van taken zijn een spel uit de kast, een kleine kring opdracht samen met de leerkracht of een knutselopdracht. Het gaat niet zo zeer om het eindresultaat, maar om de manier waarop die tot stand is gekomen. De kinderen pakken zoveel mogelijk zelf hun spullen. Een kleuter krijgt per week een aantal taken en mag zelf aangeven wanneer deze uitgevoerd worden. Kinderen die geen opdracht uitvoeren kunnen in de verschillende hoeken of met het ontwikkelingsmateriaal uit de kasten spelen.
In de klas hebben we verschillende hoeken, waarvan deze een vaste plek hebben:
Daarnaast zijn er in elke klas twee Chromebooks waar de kinderen met methodesoftware aan de slag kunnen.
Kinderen van groep 1 en 2 maken grote sprongen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht biedt hierbij gedurende de gehele schooldag begeleiding. Uiteraard wordt pesten op school niet getolereerd. Wij hanteren op school een pestprotocol waarmee ieder jaar actief in de klas mee wordt gewerkt. De kinderen leren het verschil tussen een grapje, plagen en pesten en hoe ze voor zichzelf op kunnen komen. Verder gebruiken we de Kanjertraining, een bewezen methode voor sociaal-emotionele vorming.
Bewegen is voor kleuters erg belangrijk. Ze kunnen zich oriënteren in de ruimte. De grove motoriek wordt ontwikkeld. Ze leren samen spelen en delen met materiaal. Ze kunnen emoties uiten. Wij hebben een groen schoolplein, dus de kinderen kunnen volop de natuur ontdekken, maar ook spelen in de zandbak, fietsen, steppen en voor de kippen zorgen.
Twee keer in de week gaan we naar de gymzaal. We spelen daar met allerlei materiaal zoals banken, klimrekken, matten, ballen, hoepels. Het accent ligt op experimenteren en plezier hebben in bewegen. Soms is er een les met toestellen, soms een les met spelletjes.
Het Prinses Amaliagebouw waarin de kleuters gehuisvest zijn, heeft een kippenhok op het schoolplein. De kinderen mogen helpen met het verzorgen van de kippen en het rapen van eieren. In de klas leren de kinderen hoe zij afval moeten scheiden.
De Oranje Nassau School werkt adaptief. In het adaptief onderwijs wordt kinderen ‘onderwijs op maat’ aangeboden. Dat wil zeggen dat we in verschillende niveaugroepen werken. In het adaptief onderwijs herkennen we dat in ieder groep vier typen kinderen voorkomen, nl:
In de praktijk vraagt het werken met deze niveaugroepen om een belangrijke mate van zelfstandigheid bij kinderen. Dit wordt bevorderd door onder andere het stoplicht (zelfstandig werken moment), het activiteitenbord, de weektaak en het buddy systeem, waarbij kinderen elkaar helpen. Mede door deze organisatie komt er meer tijd vrij voor de leerkracht om met verschillende groepjes in de kleine kring te werken.
Aan het begin van het schooljaar zijn er kennismakingsgesprekken, waarin u als ouders kunt vertellen over wie uw kind is en wat het nodig heeft om goed te kunnen leren. Drie keer per jaar worden er 10-minuten gesprekken gehouden. Hierin wordt u op de hoogte gebracht van de voortgang van uw kind. Deze gesprekken vinden plaats in februari en in juni naar aanleiding van het rapport. Mocht het wenselijk zijn, dan kan er in november ook een gesprek worden gepland. Voor vragen tussendoor kunt u altijd een afspraak maken met de leerkracht na schooltijd. De kinderen die in dit schooljaar starten hebben na 6 weken een gesprek met de leerkracht.
Groepen 3
Roerdompstraat 10a
1171 HC Badhoevedorp
© Copyright 2021 onsschool.nl - design door EJA-webdesign.nl