In groep 4 wordt verder doorgebouwd op de basis die groep 3 gelegd is. De focus ligt op rekenen, lezen en spellen.
Iedere morgen openen wij de dag met elkaar. Verhalen uit de bijbel, spiegelverhalen, liedjes, gedichten, maatschappelijke thema’s en sociaal-emotionele ontwikkeling staan hierin centraal. De methode “Trefwoord” is hierbij onze leidraad.
Om kinderen goed en vlot te leren lezen, gebruiken we de methode Estafette. Deze methode bestaat uit 5 pijlers:
Technisch lezen (vlot lezen van woorden)
Al deze aspecten worden in elke les aangeboden. In het begin van het schooljaar doen wij dit in de eigen groep. In de loop van het jaar werken wij groepsdoorbrekend, waarbij leerlingen adaptief leesonderwijs aangeboden krijgen. Tot de kerstvakantie gaan de kinderen twee keer per week tutorlezen. Hierbij lezen de kinderen met een maatje uit de eigen groep of een tutor uit de bovenbouw groep.
Vanaf groep 4 werken we met de taal- en spellingmethode Staal. Het taalonderwijs richt zich op de ontwikkeling van vier taalvaardigheden: spreken, luisteren, schrijven en lezen. Een belangrijk onderdeel van taal is de woordenschat. Dit wordt dan ook dagelijks geoefend, klassikaal, in het werkboek of op een Chromebook.
In groep 4 leren de kinderen de eerste 12 spelling categorieën. De kinderen leren bij elke categorie een regel en gebaar. Om de categorieën te automatiseren, maken we elke dag een kort woorddictee en oefenen we in het werkboek. Na vier oefenweken komt er een toetsdictee. Zowel de spelling categorieën als de grammatica worden extra geoefend op de Chromebooks.
We werken met de methode Pluspunt 4. Dit is een realistische reken-wiskundemethode. Het leren rekenen gebeurt aan de hand van contexten, die passen bij het ontwikkelingsniveau en een houvast vormen bij ‘kale’ sommen en in toepassingen.
De volgende doelen worden behandeld:
De leerlingen leren de hoofdletters schrijven. Daarnaast wordt het aan elkaar schrijven herhaald. Hierdoor is het schrijven gericht op automatiseren en het verhogen van het schrijftempo. Er zijn ook schrijfopdrachten dit zich richten op de schrijfmotoriek. In groep 4 krijgen de kinderen een pen van school, waar ze de komende jaren mee schrijven.
Hierbij maken we gebruik van de methode De Zaken. Deze methode is een totaalpakket van de zaakvakken natuur en techniek, geschiedenis en aardrijkskunde. De onderwerpen die aangeboden worden, sluiten aan bij de belevingswereld van het kind.
In het kader van duurzaamheid kookt groep 4 ongeveer zes keer per schooljaar in onze keuken op de eerste verdieping. We staan stil bij: Waar komt mijn eten vandaan? Hoe groeit het? Hoe verwerk je producten? Hoe komt het op je bord?
Voor het vak sociaal emotionele vorming maken we gebruik van de Kanjertraining. In deze lessen worden de kinderen ondersteund in het omgaan met zichzelf, met elkaar en de wereld. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Binnen de school kunt u ons regelmatig horen zingen, om het plezier van het zingen en voor de stemvorming. Tevens wordt het ritmegevoel ontwikkeld door het gebruik van instrumenten en klapoefeningen op muziek. Eens in de drie weken wordt de muziekles verzorgd door een muziekdocent van Pier K.
Bij tekenen en handvaardigheid krijgen de kinderen gelegenheid om allerlei technieken te oefenen. We werken met onder andere klei, verf, kosteloos materiaal, verschillende soorten papier, wasco en krijt rond de thema’s van het jaar en de methodes. Een deel van de handvaardigheidslessen wordt gegeven door een vakdocent. Bij dans en drama gaat het erom dat kinderen zich vrij leren uiten. Hierbij komen veel sociaal-emotionele aspecten aan de orde. De helft van het schooljaar krijgen we dramalessen van een vakdocent.
Het Kunstmenu zorgt voor theater- of andere voorstellingen op school. In groep 4 gaan de kinderen naar het Concertgebouw in Amsterdam voor een interactieve muziekvoorstelling.
We gaan twee keer in de week naar de gymzaal om te gymmen. De lessen worden verzorgd door de vakleerkracht. Doel van de lessen is het bevorderen en ondersteunen van de lichamelijke, sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen. Het is erg belangrijk dat de kinderen gymkleding en schoenen bij zich hebben. Ook is het prettig als de kinderen op die dag kleding en schoenen dragen die zelfstandig aan- en uitgetrokken kunnen worden.
We beschikken over een aantal Chromebooks die ingezet worden tijdens de lessen als extra verwerkingsmomenten. De kinderen werken met programma’s van Staal, Pluspunt en Junior Cloud. Deze software kan ook thuis gebruikt worden via het COOL portaal. Ook laten we de kinderen kennismaken met programmeren met behulp van Bee-Bot en Pro-Bot robotjes.
De Oranje Nassau School werkt adaptief. In het adaptief onderwijs wordt kinderen ‘onderwijs op maat’ aangeboden. Dat wil zeggen dat we in verschillende niveaugroepen werken. In het adaptief onderwijs herkennen we dat in ieder groep drie typen kinderen voorkomen, nl:
In de praktijk vraagt het werken met deze niveaugroepen om een belangrijke mate van zelfstandigheid bij kinderen. Dit wordt bevorderd door onder andere het stoplicht (zelfstandig werken moment), het activiteitenbord, de dagtaak en het buddy systeem, waarbij kinderen elkaar helpen. Mede door deze organisatie komt er meer tijd vrij voor de leerkracht om met verschillende groepjes aan de instructietafel te werken.
Aan het begin van het schooljaar zijn er kennismakingsgesprekken, waarin u als ouders kunt vertellen over wie uw kind is en wat het nodig heeft om goed te kunnen leren. Drie keer per jaar worden er 10-minuten gesprekken gehouden. Hierin wordt u op de hoogte gebracht van de voortgang van uw kind. Deze gesprekken vinden plaats in februari en in juni naar aanleiding van het rapport. Mocht het wenselijk zijn, dan kan er in november ook een gesprek worden gepland. Voor vragen tussendoor kunt u altijd een afspraak maken met de leerkracht na schooltijd.
Groepen 3
Roerdompstraat 10a
1171 HC Badhoevedorp
© Copyright 2021 onsschool.nl - design door EJA-webdesign.nl